Месец март винаги се слави като най-женският месец, посветен на красотата и специалното място, което заемаме в живота на близките си. На мен ми се иска да променим перспективата, през която гледаме на жените през март, защото исторически погледнато 8ми март започва като протест на жените в различни точки на света в името на правото на гласуване, равенство и неексплоатация. По своята същност, този месец е празничен за жените, които дават глас на идеите си, водят с ценностите и убежденията си и които вярват в по-добри алтернативи за обществата, в които живеят. Тези жени са разпознаваеми със своето послание, визия и силно, лидерско присъствие. Тяхното име внушава авторитет, а излъчването им – увереност.
Какво означава да си жена с име?
На кратко това е да имаш утвърден авторитет, с който си позната в средите. Да имаш име е всъщност т.нар. личен бранд, за който се говори толкова в последните години. По същество това е усещането за теб, асоциациите на другите, когато се спомене твоето име, но ти не си в стаята. Има една много хубава метафора, която онагледява какво представлява изграждането на име за себе си: то е като вятъра, който усещаш на лицето си, но не виждаш. Това е усещането, което другите ще имат за теб, без да бъде материално измеримо.
Специалистите по личен бранд ще те затрупат със съвети и стъпки за изграждането му. Аз нямам такива претенции. Мога да споделя обаче от позицията на жена, която изгради собствено име в корпоративния свят, че рамката включва няколко елемента:
- Коя си ти? В какво вярваш, какви са ценностите ти, кои са темите, които те вълнуват и по които говориш най-често, как даваш глас на идеите си?
- Каква е твоята професионална експертност и качества и как ги демонстрираш?
- Каква е твоята мрежа от познанства?
- Как изглеждаш и какво е посланието на тялото ти във всяка бизнес ситуация.
И тъй като е март и именно защото е март, искам да се спра на последния фактор, изграждащ твоето лидерско присъствие – твоята визия. Много често чувам умни и амбициозни жени да твърдят, че визията няма значение, защото само личните качества и знания се оценяват. Дори си имаме българска поговорка “По вида посрещат, по ума изпращат”. От друга страна, има имидж консултанти, които отдават особена тежест на задълбочен цветови анализ с убеждението, че цветовете имат значение. И те имат, но не по начина, по който си чувала.
Да кажа, че имам известен опит с корпоративния имидж и среда ще е доста меко казано. Да кажа, че да си жена в бизнеса няма значение ще е просто наивно. Затова приеми думите ми на доверие:
Визията ти като жена в света на бизнеса ИМА ЗНАЧЕНИЕ.
Начинът, по който си облечена, по който се накланя тялото ти по време на среща в залата за преговори, мястото където държиш ръцете си, когато убеждаваш клиент в позицията си, тембърът на гласа, докато презентираш месечния бюджет, височината на обувките ти, когато кръстосаш крак под масата – всичко това говори за теб и степента на влияние, което имаш или нямаш. Колкото и да не ни се иска, стереотипното възприятие на жените в бизнеса все още е живо. Например от нас се очаква да докажем, че заслужаваме повишението, което сме спечелили. По-лошото е, че и ние самите също го очакваме от себе си. Независимо от степента на разпространение на тази нагласа сред жените, тя е факт, който ни “дърпа назад” и налага да работим с него ежедневно на съзнателно ниво, за да го променим. Предвид това, хубаво е да не се поставяме в неблагоприятна ситуация допълнително с визията си. Повярвай ми, ако искаш да изградиш име и авторитет на лидер в компанията или сред клиентите си, не искаш да си от снизходително погледнатата страна, която доказва, че е и умна. Това е много, много слаба позиция, която освен всичко друго изисква мобилизиране на допълнителен емоционален ресурс за неутрализирането й. Много жени хабят безценна енергия да доказват себе си и дори не разчитат, че визуалното им представяне може да улесни и облекчи тази битка до момента, в който спрат да я водят. Затова в Успешни жени работим за изграждане на цялостно лидерство присъствие на жените в бизнеса, което да ги постави изначално в силна позиция на масата за преговори или сред членовете на Управителния съвет така че качествата и знанията им да бъдат комуникирани с авторитет.
Как визията ти да те позиционира като лидер с име?
В кариерата ми с годините си изградих правила за моето визуално представяне. Според тях знанията и личните ми качества следва да бъдат допълннени от подходяща визия, за да създадат цялостната представа за мен такава каквато искам да бъда. Това е силно про-активен подход в изграждането на лидерско присъстие, с който работим в Успешни жени. Много детайлен поглед върху него ще намериш в книгата ми, по която работя в момента, но тук ще ти дам основните три правила, които всъщност работят. Не става дума за цветовете и дължината на полата – тези неща са общоизвестни. Не касае и това да имитираш мениджъра, към чието място се стремиш. Това са съвети, които са изживели времето си, защото бяха актуални преди години. Днес, жените, които имат сериозни кариерни намерения, трябва да играят елитна игра на друго ниво. Готова ли си?
Правило номер 1: Имиджът ти НЕ трябва да “крещи”!
Бизнес визията на жената е всъщност доста сложен въпрос. Най-напред да уточним, че външният вид е сумарно понятие, което включва дрехите, ръцете, обувките, езикът на тялото, гласа, жестовете, стойката и походката. С други думи, бизнес имиджът на жените е комплексното изживяване, което другите имат за нас при общуване. И тук започва сложното. От една страна, бизнесът е мъжка среда и като жени в нея, ние заимстваме от мъжете. Затова носим костюми. От друга страна, последният век даде изключителни възможности на жените да напредват в кариерно отношение и ние интегрирахме тази свобода във визията си. Понякога не по най-добрия начин. Намирането на баланс, в който нищо не е прекалено (нито прекалено сериозно, нито прекалено фриволно) е ключово за позиционирането ти като жена – лидер в бизнеса или работното място.
Какво означава, че визията не трябва да “крещи”?
Нищо от това, което е по теб и касаещо визията ти не трябва да е натрапчиво. Виждала съм всичко в залата за срещи – от ярко червено (главно заради крайно остарелия съвет, че този цвят помага на жените да заявят увереност и сила да се откроят, когато са единствени на заседателна маса, заобиколени само от мъже), през флорални полу-пеньоари на известни дизайнери до подплънки, които стоят а-ла-89та година. Същото се отнася до ръцете ти. През последните години паднахме жертва на инкрустации, камъчета, рисунки и всякакви ярки индивидуалности. Ръцете в бизнеса изпълняват функцията на допълващи казваното. Също така те изпълняват специфична роля в общуването, предавайки сила на казаното, прозрачност и достъпност на масата за преговори и са средство за изграждане на доверие. Това се постига, когато са поставени на открито с език на тялото, който казва, че е отворен за разговор и възприема другата страна. Поради тази причина най-лошото, което може да се случи е цвят, форма или украшения по ръцете, които ще разсейват събеседника ми от това, което казвам, отстоявам или искам да постигна. Опитай се да защитиш бюджета на отдела си пред борда на директорите с шарен или черен маникюр! Желая ти успех!
Като лидер, ти се стремиш да постигнеш внушение за прозрачност, видимост, авторитет и експертност – всичко в едно. Това означава, че визията ти е продължение на това послание, а то се изгражда визуално, вербално, с езика на тялото и поведението ти в конкретни бизнес ситуации, които те показват в светлината на жена-лидер. Ако трябва да сме коректни, поговорката за жените в света на бизнеса трябва да гласи: По вида посрещат и по вида продължават да те възприемат във всеки един момент. Ти избираш!
Правилно номер 2: Семпло, класно и с влияние
Да имаш име, означава да си разпознаваема. Ако си разпознаваема, по-добре е да е с добро или с други думи – да имаш изграден авторитет, който те позиционира високо в скалата на хората, с които някой иска да прави бизнес. Авторитетната визията следва да отговаря на трите определения – семплост, класа и с влияние. За себе си съм открила, че жените назад във времето са имали много повече класа от нас сега, защото ние живеем в консуматорско време, в което или харчим за масова конфекция, или както обичам да казвам се обличаме от глава до пети в табелки (разпознаваеми маркови дрехи). И в двата случая визията ти крещи и предава грешното послание.
Правило номер 3: Авторитетът не носи униформа
Лидерството е позиция в живота и бизнеса, която ще те накара да си видима, независимо дали имаш висока мениджърска длъжност или си експерт в дадена сфера. Днес, все повече има шанс индивидуалността на жените, както и техния лидерски стил да се наложи в бизнеса. Светът се движи в посока на интегриране на женски качества като колаборация, екипност, менторство, изграждане на последователи и създаване на общности. Това се случва в компаниите, случва се и на пазара сред клиентите. Носенето на корпоративен костюм не определя дали ще си част от това бъдеще.
Да имаш име е микс от много фактори, които взети заедно те изграждат като тази, която искаш да бъдеш. Най-хубавото е, че ти имаш личната сила да създадеш този образ за себе си и да го позиционираш за успех. Това правим в компанията ми – Успешни жени като помагаме на жените в мениджмънта и тези със собствен бизнес да постигат професионални успехи като повишение, позициониране на масата за преговори като лидер и авторитет както и да развиват собствен глас и позиция, които да бъдат чути и уважавани като силни и влиятелни по време на срещи и преговори. Външният вид е само един от елементите на лиреското присъствие, но понякога се оказва ключов, когато искаш да минеш на следващо ниво в кариерата или бизнеса.
Бележки:
Статията е разработена в партньорство с My Nail Shop, он-лайн магазин за ново поколение веган лакове за нокти. Отличаващото за тях е, че не са тествани върху животни и липсват най-вредните съставки, които влизат в организма ни като токсини. Основател е една от гостенките в Жените говорят – Алекс Драганова. Интервюто с Алекс Драганова можеш да намериш в ранните издания на рубриката тук. Изключителна чест за мен е да познавам Алекс като неин клиент, но освен това и като жена с бизнес визия и консистентност през годините. Най-новият проект на Алекс е представяне на българския пазар на американската марка лакове за нокти Ella+Milla, които можеш да намериш на сайта My Nail Shop.
Източник на снимковия материал в статията – Getty Images.