
Кое е новото лице на женското лидерство?
Статия на Анета Савова за Forbes Bulgaria
“Лидерството няма пол” е мантра, която споделям постоянно. Понякога я използвам, за да балансирам обтягане на настроенията в разговор, друг път – за да минимализирам статусни различия с отсрещната страна, но най-често е онагледяващ факт от съвременната действителност в бизнеса. Друг факт е, че присъствието на жени на ръководни позиции е относително нов феномен от историческа гледна точка.
Двете, взети заедно, са формирали поведението на повечето жени във висшия мениджмънт на компаниите и организациите през последните 30 години по начин, който ги доближава до традиционната представа за лидер – решителен, устремен, непреклонен, недостъпен и нерядко страховит. От човек с много отговорности се очаква да проявява тези качества, защото от тях зависят резултатите на бизнес единиците. За жените с амбиция и готовност да се качат на върха възприемането на такъв лидерски имидж и адаптирането им към него представляваше част от правилата на играта. Те правеха личен избор между това дали ще бъдат уважавани и приемани насериозно, или ще бъдат харесвани. За някои от тях този избор е въпрос на тежък компромис.
Изборът, който жените лидери правят днес, е различен – заради промяната в средата, технологиите, скоростта и информацията. Ако до вчера жените на високи позиции трябваше да докажат, че са най-добрият избор за дадена роля, могат да се справят с възложен проект и срокове и са напълно способни да управляват огромни процеси, включващи хора и ресурси, днес от тях се изисква повече – да покажат ярко отличима и силна индивидуалност, да заявят категорично позиция по важни въпроси, визията им да има принос в по-широк мащаб и да бъдат достъпни, вдъхновяващи примери за екипите си.
Професионална, сериозна, надеждна, авторитетна и постигаща резултати вече не е достатъчно. С това идва и промяната в избора, който жените правеха, между уважавана и харесвана. Той еволюира в изграждане на лидерски стил, който интегрира и двете. Днес женското лидерство е внимателно постигнат баланс между няколко характеристики в поведението и нагласите на жените лидери.
Новото лице на женското лидерство. Идва промяна в избора, който жените правеха, между уважавана и харесвана
Ключови са изграждането и комуникирането на ясна визия и жизнен, в пазарен смисъл, бизнес модел, съчетани с готовност да поемаш рискове. Без фокус, устрем и настойчивост за резултати е невъзможно да се придвижиш напред.